komeyl کمیل hadith حدیث komeil komail   

  دعای کمیل عشق زينب بيماري نيست جز فوق جنون.........هركه گويد يا حسين بر او سرايت ميكند..........اي كه بيماري چرا نزد طبيبان ميروي.......خرده نان سفره زينب كفايت ميكند.........كربلا باشد سفارت خانه حق بر زمين......اين سفارتخانه را زينب صدارت ميكند.........بيرق خون خواه شاه كربلا اين مطلب است......اهل عالم گوش باشيد اين سپاه زينب است

  تماس با من

  آرشيو

  نویسندگان

amir hosein

  بچه باحالها

 

  آمار بازدید ها

پيام هاي ديگران ()
 

  احاديث دیگر از ائمه معصومين عليهم السلام

 

امام باقر عليه السّلام مى‏فرمايد: نزديك‏ترين حالات بنده به كفر اين است كه با كسى در دين دوستى كند سپس در فكر شمارش لغزشهاى او باشد تا روزى آنها را مايه ننگ و سرزنش او قرار دهد [6].

و باز مى‏فرمايد: هر كس درباره مؤمنى چيزى نقل كند كه ننگى به او وارد كند و بنيان  جوانمرديش را منهدم كند تا او را از چشم مردم بيندازد خدا او را از تحت ولايت خود خارج مى‏كند و به ولايت شيطان داخل مى‏كند ولى شيطان هم او را نمى‏پذيرد [1].

 

پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود: هرگاه دو مسلمان با هم قهر كنند و سه روز در اين حال باقى بمانند و با هم صلح نكنند. از دين اسلام خارج شده و هيچ رشته ولايتى بين آن دو باقى نمى‏ماند. و هر كدام از آن دو در حرف زدن با ديگرى سبقت گيرد، در روز قيامت براى ورود به بهشت نيز بر او سبقت مى‏گيرد

و از آن حضرت است كه فرمود: تا زمانى كه دو مسلمان همديگر را ترك كنند پيوسته شيطان شادمان است و چون با هم مصالحه كنند، زانوهايش سست مى‏شود و بند بند بدنش از هم جدا مى‏شود و فرياد مى‏زند: اى واى كه هلاك نشد [5].

و در روايتى ديگر مى‏فرمايد: نهايت عقل بعد از دين دارى اين است كه به مردم محبت ورزى و به خوب و بد آنها نيكى كنى [1].

 

امام صادق عليه السّلام مى‏فرمايد: با مردم طبق اخلاق خودشان رابطه برقرار كنيد [4].

 

پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود: آيا مى‏دانيد آتش جهنم بر چه كسى حرام شده؟ عرض كردند: خدا و رسولش مى‏دانند.

فرمود: بر شخص نرم خوى متواضع كه وجودش بر ديگران سنگين نباشد و خود را از آنها دور نكند

و فرمود: خدا بنده گشاده روى را كه تحمل وجودش بر ديگران سخت نباشد دوست دارد

 

 رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلّم فرمود: هر كس با برادر مسلمانش كلمه‏اى از روى لطف گويد و غم از دل او بزدايد تا زمانى كه در اين كار باشد در سايه رحمت گسترده خداست‏

 

 امير المؤمنين عليه السّلام فرمود: مؤمن كسى است كه با ديگران انس بگيرد و ديگران با او انس گيرند، هر كسى با ديگران انس نگيرد و ديگران با او انس نگيرند خيرى در او نيست‏

 

 امام صادق عليه السّلام مى‏فرمايد: حضرت اسماعيل از آن دو جهت صادق الوعد ناميده شد كه با مردى در محلى قرار گذاشت و در آنجا يك سال انتظار او را كشيد آنگاه خداى تعالى او را صادق الوعد ناميد، پس از يك سال آن مرد آمد، حضرت اسماعيل به او فرمود: من در اين مدّت منتظر تو بوده‏ام.

 

امام صادق عليه السّلام به مردى فرمود: آيا شديدترين و مؤكدترين تكليف خدا بر بندگان را به تو بگويم؟ عرض كرد: بله.

فرمود: انصاف با مردم و يارى كردن برادران مؤمن و ياد خدا در هر مكانى.

amir hosein

هر چه ميخواهد دل تنگت بگو

پيام هاي ديگران ()
 

  احاديث و رواياتی چند در مورد کسب رزق و روزی حلال و مذمت ثروت

 

 

رسول خدا صلى اللّه عليه و آله فرمود: «طلب حلال بر هر مرد و زن مسلمان واجب است».

و فرمود: «كسى كه به شب در آيد در حالى كه به سبب طلب حلال خسته باشد، آمرزيده داخل شب شده است».

و فرمود: «عبادت هفتاد جزء است و افضل همه اجزاء، طلب حلال است».

و در حديثى ديگر وارد است كه فرمود: «عبادت ده جزء است، نه جزء آن در طلب حلال است».

و فرمود: «هر كه از دسترنج خود بخورد، از صراط برق آسا بگذرد».

و فرمود: «هر كه از دسترنج خود بخورد، خداوند با رحمت به وى بنگرد و هرگز عذابش نكند».

                         علم‏اخلاق‏اسلامى ج : 3  ص :  235

و فرمود: هر كه از دسترنج حلال خود بخورد، خداوند درهاى بهشت را به روى او مى‏گشايد تا از هر درى كه بخواهد وارد شود».

و فرمود: «هر كه از دسترنج خود بخورد، در شمار پيغمبران خواهد بود، و پاداش ايشان را خواهد گرفت».

و فرمود: «هر كه براى عفّت نمودن و بى‏نياز شدن از مردم در طلب دنيا و مال حلال باشد و براى خانواده خود و براى مهربانى كردن و راحت رساندن به همسايه سعى و كوشش كند با چهره‏اى چون ماه شب چهارده خداى عز و جل را در قيامت ملاقات كند«»».

و فرمود: «هر كه با پارسائى و پرهيز از حرام در طلب دنيا باشد، درجه شهيدان دارد».

و فرمود: «هر كه چهل روز حلال بخورد خداوند دل او را نورانى مى‏كند، و چشمه‏هاى حكمت را از دل او بر زبانش جارى مى‏سازد».

 

 

خداوند عالم مى‏فرمايد:«يا ايُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُلْهِكُمْ امْوالُكُمْ وَ لا اوْلادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ» 63: 9.يعنى: «اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد مشغول نسازد مالها و اولاد شما، شما را از ياد خدا. و كسانى كه چنين كنند ايشان‏اند زيانكاران  منافقون،آيه 9.

                         معراج‏السعادة ج : 2  ص :  353

و باز مى‏فرمايد:«انَّما امْوالُكُمْ وَ اوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ» 8: 28يعنى: «جز اين نيست كه: اموال و اولاد شما، فتنه‏اند از براى شما».«» كه به آنها شما را امتحان مى‏نمائيم.  انفال، (سوره 8)، آيه 28

و حضرت رسول - صلّى اللّه عليه و آله - فرمود كه: «دوستى مال و بزرگى، نفاق را مى‏روياند، همچنان كه آب گياه را مى‏روياند.«» و فرمود كه: «دو گرگ صياد، كه داخل حصار گوسفندى شوند اين قدر از گوسفندان را فاسد نمى‏كنند كه دوستى مال و جاه، دين مسلمانان را فاسد مى‏كند».«» و فرمود: «بدترين امت من مالداران‏اند».«» و فرمودند كه: «دوستان فرزند آدم سه چيز است:

يكى تا وقت مردن با او است، و آن مال است. و ديگرى تا لب گور، همراه او مى‏آيد، و آن اهل و عيال است. و سوم، تا عرصه محشر همراهى او مى‏كند، و آن اعمال است».«» و فرمود كه: «چون روز قيامت شود صاحب مالى را مى‏آورند كه مال خود را به مصرفى كه خدا فرموده است رسانيده است، و مال او نيز در پيش روى او مى‏آيد و چون به صراط مى‏رسد هر جا كه مى‏ايستد و رفتن بر او مشكل مى‏شود مال او مى‏گويد بگذر كه تو حق خدا را در من به جا آوردى. پس ديگرى را مى‏آورند كه اطاعت خدا را ننموده است، و مال او در پشت سر او مى‏آيد چون به صراط رسد هر جا كه ايستد مال او گويد واى بر تو كه در حق خدا كوتاهى كردى. پس چنين خواهد گفت تا او به جهنم افتد و هلاك شود»

و نيز از آن حضرت مروى است كه: «دينار و درهم به هلاكت افكندند كسانى را كه پيش از شما بودند و شما را نيز هلاك خواهند نمود

و در حديثى ديگر از آن حضرت مروى است كه: «در روز قيامت مردى را بياورند كه از حرام در دنيا مال جمع نموده بود و در حرام صرف كرده بود، پس امر شود كه: او را به جهنم افكنند. و ديگرى را بياورند كه مال از حلال جمع كرده و در مصرف حرام خرج نموده. خطاب رسد كه: او را هم به جهنم برند. و مردى ديگر را بياورند كه مال از حرام جمع كرده و به مصرف حلال خرج نموده. خطاب رسد كه: او را نيز به جهنم اندازند. و مردى ديگر را بياورند كه مال از حلال جمع نموده و به حلال خرج نموده باشد خطاب رسد كه: او را بازداريد، شايد در طلب اين مال ضرر به يكى از امورى كه بر او واجب است رسيده باشد، مثل اينكه: نمازى را از وقتش تأخير انداخته يا كوتاهى در ركوع يا سجود يا وضوى آن نموده باشد. عرض كند كه: پروردگارا از حلال كسب كردم و به حلال خرج كردم و هيچ يك از واجبات خود را ضايع نكردم. خطاب رسد:

شايد به جهت اين مال، بر اقران و امثال فخر كرده‏اى. و به مركبى يا جامه‏اى مباهات نموده باشى؟ عرض نمايد: پروردگارا چنين عملى نيز از من سر نزد. و خطاب رسد كه:

شايد كوتاهى و منع نموده باشى حق كسانى را كه من امر كردم كه بدهى از: سادات و يتيمان و مساكين و راه گذران؟ عرض كند كه: نه پروردگارا هيچ حقى را كه امر فرموده بودى ضايع نكردم.

در اين وقت اين جماعت حاضر مى‏شوند و در مقام مخاصمه با آن شخص برمى‏آيند و مى‏گويند: خداوندا مال به او عطا كردى و او را غنى گردانيدى و به او امر فرمودى كه به ما بدهد. اگر از جواب مخاصمه آنها بر آمد و معلوم شد كه حق آنها را داده. و هيچ فخرى و مباهاتى نكرده. و واجبى از او ضايع نشده. خطاب مى‏رسد كه:

بايست و به جا بياور شكر نعمتى را كه به تو عطا فرموده‏ايم از آنچه خورده‏اى و آشاميده‏اى و لذتى كه يافته‏اى».

                         معراج‏السعادة ج : 2  ص :  354

 

مروى به حضرت پيغمبر - صلّى اللّه عليه و آله - عرض كرد كه: چرا من شوق به مرگ ندارم؟ حضرت فرمود: آيا مالى دارى؟ عرض كرد: بلى يا رسول الله.

فرمود: مال خود را پيش روى خويش بفرست، زيرا كه: دل هر كسى همراه مال اوست، اگر پيش فرستاد مى‏خواهد زود به آن برسد و اگر گذاشت مى‏خواهد با آن باشد»

 

حضرت امير المؤمنين - عليه السّلام - درهمى به دست مبارك گرفتند و فرمودند: «تا تو از دست من بيرون نروى نفعى به جهت من ندارى‏

 

 در بعضى روايات رسيده كه: «اول روزى كه سكه درهم و دينار زده شد شيطان آنها را برداشت و بر روى خود گذاشت و بوسيد و گفت: هر كه شما را دوست دارد بنده بر حق من است»

 

حتى اينكه پيغمبر آخر الزمان - صلّى اللّه عليه و آله - فرمود: «پروردگارا قوت آل محمد را به قدر كفاف كن».«» و گفت: «خداوندا مرا زندگانى عطا كن، چون زندگى مسكينان، و بميران، چون مردن مسكينان».«»

 

         بى‏غم و انديشه سود و زيان            نه خيال اين فلان و آن فلان‏

 

         گاه اندر فكر گاو و استرى            گاه آلوده غم اسب و خرى‏

 

شب در خيال طويله و انبار، روز در كار آبيارى و شيار، و غير اين‏ها از افكار بسيار

 

amir hosein

هر چه ميخواهد دل تنگت بگو

پيام هاي ديگران ()
 

  احاديثی چند در مورد شرايط و نحوه دعا تا مستجاب شود.

 

از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم روايت شده است: «كسى كه بدون عمل دعا مى‏كند، مانند كسى است كه بدون چله كمان، تيراندازى مى‏كند».

 

از امام صادق عليه السّلام روايت شده است: «خداوند دعاى كسى را كه بدون حضور قلب دعا مى‏كند، مستجاب نمى‏كند، بنابراين هنگام دعا دلت را متوجه كن، آنگاه يقين به اجابت داشته باش».

و از او عليه السّلام روايت شده است: «خداوند دعائى را كه از قلبى سخت برخاسته باشد، اجابت نمى‏كند».

 

و روايت شده است: «دعاى چهار نفر مستجاب نمى‏گردد. مردى كه در خانه‏اش بنشيند و بگويد: خدا به من روزى بده، و مردى كه زنش را نفرين كند، و مردى كه خداوند مالى به او بدهد ولى آن را از بين ببرد، و مردى كه به مرد ديگرى قرض بدهد و شاهد نگيرد، آنگاه او، آن را انكار كند.» و در بعضى از روايات نفرين بر همسايه و درخواست حرام و قطع رحم نيز به موارد فوق اضافه شده است.

 

گريستن. روايت شده است: «بين بهشت و جهنم، گردنه‏اى است كه كسى از آن عبور نمى‏كند، مگر كسانى كه از ترس خدا، خيلى گريه كرده باشند».

 

 گريستن. روايت شده است: «بين بهشت و جهنم، گردنه‏اى است كه كسى از آن عبور نمى‏كند، مگر كسانى كه از ترس خدا، خيلى گريه كرده باشند».

از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم نيز روايت شده است كه خداوند به من فرمود: «قسم به عزت و جلالم. عبادت كنندگان اصلا ارزش گريه را نزد من نمى‏دانند، من براى آنان قصرى در «رفيق اعلى» بنا مى‏كنم كه كسى با آنان در آن شريك نيست».

نيز روايت شده است: «روز قيامت، تمام چشمها گريان است، مگر چشمى كه از ترس خدا گريه كرده باشد. و هر چشمى كه از ترس خدا پر اشك شده باشد، خداوند بقيه بدنش را بر آتش حرام مى‏كند. و اگر اين اشك روى صورتش بريزد، هيچگاه به اين صورت ندارى و خوارى نمى‏رسد. هر چيزى پيمانه يا وزنى دارد مگر قطره اشكى. زيرا خداوند با كمى از آن دريايى از آتش را خاموش مى‏نمايد. و اگر بنده‏اى در ميان امتى گريه كند خداوند به اين امت بخاطر گريه او رحم مى‏كند»               ترجمه‏المراقبات ص :  241

 

 پنهان دعا كردن. زيرا هم فرمان خداوند «در پنهان دعا كنيد» را اجابت كرده و هم از آفت ريا دور مى‏ماند. و روايت شده است:

«دعاى پنهانى برابر با هفتاد دعاى آشكار است».   

 

محمد بن مسلم از يكى از دو امام عليهما السّلام روايت كرده است: «در ترازوى خدا چيزى سنگينتر از صلوات بر محمد و آل محمد نيست».

هشام بن سالم از امام صادق عليه السّلام روايت كرده است: «تا زمانى كه صلوات بر محمد و آل محمد فرستاده شود، دعا پشت حجاب خواهد ماند».

با ديگران دعا كردن. دعا در جمع نيز باعث اجابت است.

 

نيز از امام صادق عليه السّلام روايت شده است: «كسى كه به درگاه خدا حاجتى دارد، بايد ابتدا بر محمد و آل محمد صلوات فرستاده، سپس حاجت خود را بخواهد و دعاى خود را با صلوات بر محمّد و آل محمد به پايان برساند، چون خداى متعال كريمتر از اين است كه ابتدا و انتهاى دعا را پذيرفته و وسط آن را رها كند، زيرا چيزى مانع از اجابت صلوات بر محمد و آل محمد نمى‏شود.

amir hosein

هر چه ميخواهد دل تنگت بگو

پيام هاي ديگران ()
 

  چند حديث در مورد ثروت و کسب و رزق و روزی

 

مضرات دينى ثروت بر سه نوع است:

1 - اينكه انسان را به معصيت و گناه مى‏كشاند زيرا شهوات پيوسته تقاضاى اشباع دارند ولى عجز، انسان را از گناه باز مى‏دارد و يكى از راه‏هاى محفوظ ماندن از گناه عدم قدرت است.

2 - اينكه به بهره‏ورى بيش از حدّ از مباحات منجر مى‏شود. چه بسا انسان با كسب حلال نتواند بطور دلخواه از مباحات استفاده كند و در ورطه استفاده از اموال شبهه‏ناك بيفتد و به صفات و اخلاق مهلكه‏اى چون جدال و خصومت، سازش كارى، دروغ و نفاق تن در دهد تا بتواند آنچه را

كه مى‏خواهد به دست آورد.

3 - سومين ضرر ثروت كه هيچ ثروتمندى از آن در امان نيست غفلت از ياد خدا به سبب اشتغال به ثروت است و غفلت از خدا به هر صورتى خسران و زيان است و لذا حضرت عيسى بن مريم عليه السّلام فرمود: در مال سه ضرر نهفته است اول آنكه از غير حلال كسب شود.

گفته شد: اگر از حلال بدست آيد چه ضررى دارد؟ فرمود: اينكه در غير حق مصرف شود.

گفته شد: اگر كسى در حق مصرف كند چه زيانى دارد؟ فرمود: حفظ و اصلاح آن صاحبش را از خدا غافل مى‏كند.

 

يامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلّم مى‏فرمايد: جبرئيل به من الهام كرده است كه هيچ كس تا تمام روزى خود را از خدا نگيرد نخواهد مرد، پس تقوا پيشه كنيد و در طلب روزى ميانه رو باشيد [1].

و فرمود: كسى كه براى طلب روزى به دريا مى‏زند، ميانه روى نكرده است [2].

 

 

در حديث قدسى آمده است: «دعا از تو، اجابت از من، زيرا دعائى از من پوشيده نمى‏ماند مگر دعوت حرام لقمه».

 

نيز از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم روايت شده است: «كسى كه دوست دارد دعايش مستجاب شود، بايد كسب و خوراكش را حلال نمايد».

amir hosein

هر چه ميخواهد دل تنگت بگو

پيام هاي ديگران ()
 

  سخنانی از ائمه معصومين عليم السلام

 

نبى گرامى اسلام صلى اللّه عليه و آله و سلّم مى‏فرمايد: عبادت هفتاد جزء است كه برترين جزء آن طلب حلال است [2].

و مى‏فرمايد: ملعون است كسى كه كل خود را بر ديگران افكند [3].

 

امام باقر عليه السّلام مى‏فرمايد: هر كس براى حفظ آبروى خود در ميان مردم، تلاش براى خانواده، و نيكى به همسايه‏ها در جستجوى رزق حلال باشد خدا را در حالى ملاقات مى‏كند كه چهره‏اش چون ماه شب چهاردهم باشد [2].

و مى‏فرمايد: خدا غربت رفتن در طلب روزى را دوست مى‏دارد [4].

 

مردى به امام صادق عليه السّلام عرض كرد: بخدا قسم ما در طلب دنياييم و دوست داريم دنيا نصيبمان شود.

فرمود: دنيا را براى چه مى‏خواهى؟ عرض كرد: مى‏خواهم خودم و خانواده‏ام را تأمين كنم، صله رحم به جا آورم انفاق كنم و حج و عمره انجام دهم.                    حضرت فرمود: اين كه طلب دنيا نيست، طلب آخرت است.

و از آن حضرت است: كسى كه دنيايش را به خاطر آخرتش رها كند از ما نيست [5].

 

نبى اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلّم مى‏فرمايد

: دوستى دنيا ريشه هر گناهى است [4].

و مى‏فرمايد: كسى كه شب را به صبح آورد در حالى كه بزرگترين همّش دنيا باشد هيچ ربطى به خدا ندارد و خداوند قلبش را به چهار خصلت گرفتار مى‏كند اندوهى كه پايان ندارد، گرفتاريى كه هيچ گاه از آن فارغ نشود، فقرى كه هرگز به غنايش نرسد و آرزويى كه هيچ وقت به آخرش نائل نگردد.

 

كسى از امير المؤمنين عليه السّلام خواست كه دنيا را برايش توصيف كند فرمود: چه توصيف كنم از خانه‏اى كه هر كس محتاج شد محزون است و هر كس بى‏نياز شد در فتنه گرفتار آمد در حلالش حساب است و در حرامش عقاب.

و مى‏فرمايد: دنيا در شش چيز خلاصه مى‏شود:

خوردنى، نوشيدنى، پوشاك، وسيله سوارى، منكوح و بوييدنى.

بهترين خوردنى‏ها عسل است كه مشوب به پشه‏اى است.

و بهترين نوشيدنى‏ها آب است كه نيك و بد بطور يكسان از آن برخوردارند.

و بهترين لباسها حرير است كه دست باف كرمى است.

و بهترين مركوبات اسب است كه مردان بر روى آن به قتل مى‏رسند.

و بهترين منكوحات زن است كه «نكاحش» دخول مجراى بولى در مجراى بول ديگرى است به خدا قسم زن بهترين چيز خود «صورت» را زينت مى‏دهد و زشت‏ترين چيز از او تقاضا مى‏شود.

و بهترين بوييدنى‏ها مشك است كه خون حيوانى است.

 

 

و جناب لقمان به پسرش فرمود: پسرم دنيايت را به آخرت بفروش كه هر دو را بدست آرى آخرتت را بدنيا نفروش كه هر دو را از دست مى‏دهى [4].

amir hosein

هر چه ميخواهد دل تنگت بگو

پيام هاي ديگران ()
 

  احاديث دیگر از ائمه معصومين عليهم السلام

 

روايت است كه: «شيطان به موسى عليه السلام گفت: با زن بيگانه در خلوت منشين، كه هيچ مردى با زن نامحرم خلوت نكند مگر اينكه من خود - نه يارانم - سومى آنها خواهم بود تا او را به فتنه اندازم».

و نيز روايت شده كه: «شيطان گفت زن نصف سپاه من است، و آن تيرى است براى من كه به هر جا مى‏افكنم خطا نمى‏شود، و زن محرم اسرار من و فرستاده من در حاجات من است». و شكّى نيست كه اگر اين شهوت نبود زنان بر مردان تسلّط نمى‏يافتند.

 

 داود عليه السلام به پسر خود گفت: «فرزندم به دنبال شير راه برو و در عقب زن راه مرو

 

 پيغمبر اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلم«من تزوّج فقد أحرز نصف دينه»

«هر كه ازدواج كرده نيمى از دين خود را مصون و محفوظ داشته».

 

پيامبر صلى اللّه عليه و آله و سلم فرمود: «هر يك از شما بايد زبانى ذكرگو و دلى شكرگزار و همسرى مؤمن و شايسته فرا گيرد تا او را بر كار آخرتش كمك دهد»

 

1 -«حقّ على اللّه عون من نكح التماس العفاف ممّا حرّم اللّه»«»

بر خدا است كمك به كسى كه به خاطر حفظ عفت خويش از محرمات، ازدواج كند.

 

2 -قال رسول اللّه:«ثلاثة حقّ على اللّه عونهم: الغازى في سبيل اللّه و المكاتب الّذى يريد الأداء، و النّاكح الّذى يريد التّعففّ»«»

سه گروهند كه بر خدا لازم است كه آنان را كمك كند. مجاهد در راه خدا، برده‏اى كه با مولاى خود قرار بسته است كه با دادن مبلغى آزاد شود، جوانى كه مى‏خواهد از طريق ازدواج عفت خود را حفظ كند.

 

 سيد رسل - صلّى اللّه عليه و آله - فرمود كه: «بايد هر يك از شما فراگيرد زبانى ذاكر، و دلى شاكر، و زنى پارسا، كه اعانت كند او را بر امر آخرتش».«»

         زن خوب فرمان بر پارسا            كند مرد درويش را پادشا

            برو پنج نوبت بزن بر درت            چو يارى موافق بود در برت‏

            همه روز گر غم خورى غم مدار            چو شب غمگسارت بود بركنار

            دلارام باشد زن نيكخواه            وليكن زن بد خدايا پناه‏

            سراندر جهان به به آوارگى            وگر نه بنه دل به بيچارگى‏

            به زندان قاضى گرفتار به            كه در خانه بينى بر ابرو گره‏

            سفر عيد باشد بر آن كدخدا            كه بانوى زشتش بود در سراى‏

            در خرمى بر سرائى ببند            كه بانگ زن از وى برآيد بلند

amir hosein

هر چه ميخواهد دل تنگت بگو

پيام هاي ديگران ()
 

  حديث

 

عيسى بن مريم عليه السّلام مى‏فرمايد: طالب دنيا كسى را ماند كه از دريا آب مى‏نوشد هر چه بنوشد تشنه‏تر مى‏شود تا كشته شود.

 

 نبى اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلّم مى‏فرمايد: دنيا نسبت به آخرت مانند اين است كه كسى انگشتش را به دريا بزند ببينيد اين انگشت چقدر از آب دريا را به همراه مى‏آورد.

 

امام كاظم عليه السّلام مى‏فرمايد لقمان عليه السّلام به پسرش فرمود: پسرم دنيا درياى عميقى است كه خلق زيادى در آن غرق شده‏اند. پس بايد كشتى تو در اين دريا تقوى و پرهيزگارى باشد كه عرشه آن ايمان [2]، بادبانش توكل، ناخدايش عقل، راهنمايش دانش و لنگر آن صبر باشد.

 

امام باقر عليه السّلام مى‏فرمايد: حريص به دنيا مانند كرم ابريشم است كه هر چه تار بتند خروجش مشكل‏تر مى‏شود تا عاقبت از غصه بميرد.

نبى اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلّم مى‏فرمايد: كسى كه در طلب دنياست مثل كسى است كه در آب راه مى‏رود آيا ممكن است كسى كه در آب راه مى‏رود پاهايش خيس نشود؟

 

[4] اى مؤمنين اموال و اولادتان از ياد خدا غافلتان نكند و هر كس چنين باشد به حقيقت زيانكار است (سوره منافقون، آيه 9).

 

نبى اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلّم مى‏فرمايد: حبّ مال و برترى، نفاق مى‏رويانند همچنانكه آب گياه را مى‏روياند [5].

 

مضرّات ثروت‏

مضرات ثروت نيز به دينى و دنيوى تقسيم مى‏شود.

مضرات دينى ثروت بر سه نوع است:

1 - اينكه انسان را به معصيت و گناه مى‏كشاند زيرا شهوات پيوسته تقاضاى اشباع دارند ولى عجز، انسان را از گناه باز مى‏دارد و يكى از راه‏هاى محفوظ ماندن از گناه عدم قدرت است.

2 - اينكه به بهره‏ورى بيش از حدّ از مباحات منجر مى‏شود. چه بسا انسان با كسب حلال نتواند بطور دلخواه از مباحات استفاده كند و در ورطه استفاده از اموال شبهه‏ناك بيفتد و به صفات و اخلاق مهلكه‏اى چون جدال و خصومت، سازش كارى، دروغ و نفاق تن در دهد تا بتواند آنچه را كه مى‏خواهد به دست آورد.

3 - سومين ضرر ثروت كه هيچ ثروتمندى از آن در امان نيست غفلت از ياد خدا به سبب اشتغال به ثروت است و غفلت از خدا به هر صورتى خسران و زيان است و لذا حضرت عيسى بن مريم عليه السّلام فرمود: در مال سه ضرر نهفته است اول آنكه از غير حلال كسب شود.

گفته شد: اگر از حلال بدست آيد چه ضررى دارد؟ فرمود: اينكه در غير حق مصرف شود.

گفته شد: اگر كسى در حق مصرف كند چه زيانى دارد؟ فرمود: حفظ و اصلاح آن صاحبش را از خدا غافل مى‏كند.

 

أمير المؤمنين على عليه السّلام مى‏فرمايد: اگر كسى تمام ثروت زمين را جمع كند ولى از اين كار خدا را در نظر داشته باشد زاهد است و اگر از تمام ثروت دنيا صرف نظر كند ولى به خاطر خدا نباشد زاهد نيست [1].

 

amir hosein

هر چه ميخواهد دل تنگت بگو

پيام هاي ديگران ()
 

  حديث

 

عيسى بن مريم عليه السّلام مى‏فرمايد: طالب دنيا كسى را ماند كه از دريا آب مى‏نوشد هر چه بنوشد تشنه‏تر مى‏شود تا كشته شود.

 

 نبى اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلّم مى‏فرمايد: دنيا نسبت به آخرت مانند اين است كه كسى انگشتش را به دريا بزند ببينيد اين انگشت چقدر از آب دريا را به همراه مى‏آورد.

 

امام كاظم عليه السّلام مى‏فرمايد لقمان عليه السّلام به پسرش فرمود: پسرم دنيا درياى عميقى است كه خلق زيادى در آن غرق شده‏اند. پس بايد كشتى تو در اين دريا تقوى و پرهيزگارى باشد كه عرشه آن ايمان [2]، بادبانش توكل، ناخدايش عقل، راهنمايش دانش و لنگر آن صبر باشد.

 

امام باقر عليه السّلام مى‏فرمايد: حريص به دنيا مانند كرم ابريشم است كه هر چه تار بتند خروجش مشكل‏تر مى‏شود تا عاقبت از غصه بميرد.

نبى اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلّم مى‏فرمايد: كسى كه در طلب دنياست مثل كسى است كه در آب راه مى‏رود آيا ممكن است كسى كه در آب راه مى‏رود پاهايش خيس نشود؟

 

[4] اى مؤمنين اموال و اولادتان از ياد خدا غافلتان نكند و هر كس چنين باشد به حقيقت زيانكار است (سوره منافقون، آيه 9).

 

نبى اكرم صلى اللّه عليه و آله و سلّم مى‏فرمايد: حبّ مال و برترى، نفاق مى‏رويانند همچنانكه آب گياه را مى‏روياند [5].

 

مضرّات ثروت‏

مضرات ثروت نيز به دينى و دنيوى تقسيم مى‏شود.

مضرات دينى ثروت بر سه نوع است:

1 - اينكه انسان را به معصيت و گناه مى‏كشاند زيرا شهوات پيوسته تقاضاى اشباع دارند ولى عجز، انسان را از گناه باز مى‏دارد و يكى از راه‏هاى محفوظ ماندن از گناه عدم قدرت است.

2 - اينكه به بهره‏ورى بيش از حدّ از مباحات منجر مى‏شود. چه بسا انسان با كسب حلال نتواند بطور دلخواه از مباحات استفاده كند و در ورطه استفاده از اموال شبهه‏ناك بيفتد و به صفات و اخلاق مهلكه‏اى چون جدال و خصومت، سازش كارى، دروغ و نفاق تن در دهد تا بتواند آنچه را كه مى‏خواهد به دست آورد.

3 - سومين ضرر ثروت كه هيچ ثروتمندى از آن در امان نيست غفلت از ياد خدا به سبب اشتغال به ثروت است و غفلت از خدا به هر صورتى خسران و زيان است و لذا حضرت عيسى بن مريم عليه السّلام فرمود: در مال سه ضرر نهفته است اول آنكه از غير حلال كسب شود.

گفته شد: اگر از حلال بدست آيد چه ضررى دارد؟ فرمود: اينكه در غير حق مصرف شود.

گفته شد: اگر كسى در حق مصرف كند چه زيانى دارد؟ فرمود: حفظ و اصلاح آن صاحبش را از خدا غافل مى‏كند.

 

أمير المؤمنين على عليه السّلام مى‏فرمايد: اگر كسى تمام ثروت زمين را جمع كند ولى از اين كار خدا را در نظر داشته باشد زاهد است و اگر از تمام ثروت دنيا صرف نظر كند ولى به خاطر خدا نباشد زاهد نيست [1].

 

amir hosein

هر چه ميخواهد دل تنگت بگو